Eksamens- og lesetips

tipsHar du noen ganger vært på vei til en prøve eller eksamen, og tenkt at om du bare hadde lest bittelitt til, så hadde det gått så mye, mye bedre? Eller tenkt etter innlevering at oppgaven egentlig ikke var så fryktelig vanskelig, og at du skulle ønske du la inn en større innsats for å få en god karakter?

Du er i så fall ikke alene. Mange, både elever og studenter, opplever såkalt eksamensangst. Frykten for å feile, frykten for å ikke forstå eller mestre de oppgavene man står overfor, blir så stor at den tar fokuset vekk fra alt annet. Man klarer ikke konsentrere seg om forberedelsene, og det man frykter skjer nettopp på grunn av frykten i seg selv.

Vi har samlet noen tips til både forberedelsestiden og til selve eksamensdagen som vi håper du kan dra nytte av. Dette vil roe nervene dine, og du vil oppleve en økt grad av kontroll. Lykke til!

Forberedelser

  • Lag en plan. Sett av et tidsrom i kalenderen, avhengig av hvor mye tid du kan avse, og om du eventuelt har andre eksamener. Fordel pensumet over disse dagene. Ikke vær overambisiøs – start i det små. Det er viktig at delmålene dine er oppnåelige. Det gir mestringsfølelse og ny motivasjon til å lese videre.
  • Sett mobilen i flight mode i perioder, og bruk stoppeklokka. For eksempel én time av gangen. Da vet du at mobilen sier ifra når det er tid for en pause, og du slipper å bli distrahert av Facebook-meldinger og oppdateringer fra Instagram. Forskning viser at vi konsentrerer oss mye bedre når vi kan fokusere på én ting av gangen.
  • Ta pauser! Kom deg ut i frisk luft, få nok dagslys, og rikelig med mosjon. Det hjelper på både humør og konsentrasjonsevne.

På eksamensdagen

  • Få rikelig med søvn natten før. Ikke sitt oppe og pugg i siste liten.
  • Ta med noe mat og drikke. Eksamen er en intens anstrengelse, og hjernen trenger påfyll.
  • Lag tankekart og disposisjon. Slik får du med alt du har på hjertet. Og husk: Du kan alltid mer enn du tror!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *